INSPIRACJE / Odżywianie / 22 listopada 2017

Poznaj tajemną broń żeby nie zachorować na Raka

Ewa Cypel
dietetyk

Dla większości z nas główną i niekwestionowaną przyczyną chorób nowotworowych są uwarunkowania genetyczne. Czas obalić mit, że „rak to geny”. Prawda jest taka, że ¾ przypadków raka możemy uniknąć poprzez wprowadzenie odpowiednich działań profilaktycznych. Prewencja to nieustanna praca nad sobą, a nie wizyta po latach wygodnickiego życia w gabinecie lekarza, w którym zapada „wyrok”. Dlatego zamiast potwornie bać się nadciągającego „tsunami nowotworów” zapewnijmy sobie warunki by fala nie uderzyła w nas.

1

Należy osiągnąć i utrzymać przez całe życie prawidłową masę ciała

Dieta jako paliwo dla naszych komórek to podstawa i bez niej nie pojedziemy daleko. Jeśli ktoś dba o to co wlewa do baku swojego auta, to niech pomyśli też chwilę nad tym, czym zasila własne ciało. Auto zawsze można kupić nowe, natomiast ciało jest o tyle wartościowym bagażem, który niesiemy przez całe życie. A im cięższy bagaż, tym krótsza podróż.

2

Żywienie jest bardzo ważnym elementem profilaktyki chorób nowotworowych

Wszyscy się odżywiamy i byłaby szkoda, gdybyśmy robili to źle. Warto wzbogacić swoją dietę w:

  • ANTYOKSYDANTY: 

    Związki te należą do głównych składników warzyw i owoców w aspekcie zapobiegania rozwoju choroby nowotworowej. Zadaniem priorytetowym antyoksydantów jest wymiatanie wolnych rodników. Przykładami antyoksydantów są: witamina A, C, E, kwas foliowy, minerały (cynk, selen), izoflawony, polifenole, likopen. Rośliny są prawdziwym bankiem przeciwutleniaczy, które powinny być podstawą naszego menu. 

  • PROBIOTYKI I PREBIOTYKI: 

    Zdrowie zaczyna się w jelitach. Ich kondycja wpływa na naszą psychikę, dlatego człowiek nie będzie mądrze myślał, mocno kochał i dobrze spał, jeśli nie spożył przedtem odżywczego posiłku. Zdrowe jelita to rzecz niezbędna i codzienne dbanie o ich prawidłową florę bakteryjną jest zadaniem każdego z nas. 

  • DOBRE TŁUSZCZE: 

    To nie tylko wyciskane na zimno naturalne oleje. To także pokarmy bogate w dobre tłuszcze: siemię lniane, orzechy, pestki, migdały, kokos, awokado. Tak jak natura stworzyła.

3

Pożegnaj stres

Wydaje się, że w XXI wieku stres jest tak wszechobecny jak smog w powietrzu. Szybkie temрo żyсia, natłok obowiązków, рresja otoсzenia i długotrwałe рrzemęсzenie -niemalże każdy ma z nim do czynienia. Tak naprawdę stres jest naturalną częścią naszego życia. Ucząc się panowania nad stresem warto zwolnić kroku, zapewnić sobie optymalną ilość snu, spędzać czas w gronie najbliższych, uśmiechać się i zaakceptować siebie takim jakimi jesteśmy.

4

Ruch to zdrowie

Ruch to życie. Nasze ciała zostały zaprojektowane do ruchu. Najwięcej walorów zdrowotnych osiągamy gdy uprawiamy sport nawet pięć razy w ciągu tygodnia. Intensywność wysiłku powinna być umiarkowana, a czas jego trwania powinien wynosić od 30-60 minut. Bardzo istotne jest, aby aktywność fizyczna zawsze rozpoczynała się rozgrzewką, a kończyła ćwiczeniami o charakterze uspokajającym. Odpowiednio dobrana dyscyplina sportu, będzie sprawiała wiele radość i satysfakcji. Pamiętaj, że sukces jest sumą niewielkich, powtarzanych dzień w dzień wysiłków.

5

Używki na bok

  • ALKOHOL 

    Nadmierna konsumpcja alkoholu zwiększa ryzyko nowotworów jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, piersi, wątroby a także jelita grubego. W tym przypadku zasadniczym problemem jest rakotwórcze działanie metabolitu alkoholu, który może uszkadzać DNA komórek i zaburzać mechanizmy jego naprawy. Jest produktem bardzo kalorycznym, nie zawiera żadnych niezbędnych składników pokarmowych. U mężczyzn dzienna dawka czystego etanolu nie powinna przekraczać 20 – 30 g, zaś u kobiet 10 – 15g. 

  • PALENIE PAPIEROSÓW 

    Palenie papierosów jest to bezsprzeczną i niepodważalną przyczyna znaczącej części nowotworów, również w przypadku tzw. biernych palaczy. W skład dymu tytoniowego wchodzi aż 4 tysiące substancji z czego ponad 40 jest określona jako związki rakotwórcze.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Żeligowskiego 46/15
Łódź

666 816 007 | kontakt@poradniaprzystanekzdrowie.pl


close

Zdrowie zaczyna się od kuchni

Pobierz bezpłatny ebook