INSPIRACJE / Odchudzanie / 22 września 2017

5 mitów o tłuszczu, przez które nie możesz schudnąć

Liza Wójtowicz
Poradnia Przystanek Zdrowie

W naszej świadomości pokutuje stwierdzenie, że tłuszcze są złe. Nie chcemy ich jeść, bo uważamy, że przytyjemy, a każdy gram tłuszczu odłoży się w postaci boczków albo w krągłości uda. Obawiamy się, że zbyt dużo tego składnika podniesie poziom cholesterolu i spowoduje choroby serca. Chętnie sięgamy po produkty odtłuszczone, stosujemy diety oparte na warzywach, zbożach i białku, wykluczając tłuszcze. Ale czy to na pewno potrzebne?

Dziś rozprawmy się z najpopularniejszymi mitami dotyczącymi tego składnika pokarmowego.

1

Od tłuszczów się tyje

I tak, i nie. Sam składnik nie jest najważniejszy, zasadnicze znaczenie ma jego ilość. Każdy ze składników pokarmowych niesie ze sobą określoną ilość kalorii. Krótko mówiąc – każda kaloria ponad zapotrzebowanie odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego nie jest ważne czy to tłuszcz, węglowodany czy białko  – jeśli jesz tego za dużo, utyjesz.

2

Tkanka tłuszczowa nie jest człowiekowi potrzebna – tworzy tylko boczki i nadmiar kilogramów.

Bez tkanki tłuszczowej nie byłoby życia. Tłuszcze są potrzebne, aby organizm pracował prawidłowo – wydzielał hormony płciowe, przyswajał witaminy A, D, E, K, nie wychładzał się tak szybko (jest pierzynką dla naszego ciała). Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli omega-3 i omega-6, zawarte m.in. w rybach i olejach roślinnych, wpływają na stan skóry, obniżają poziom cholesterolu we krwi zapobiegając miażdżycy i chorobom serca, nadciśnieniu tętniczemu czy zakrzepom krwi w naczyniach krwionośnych.

Niski poziom tkanki tłuszczowej może zaburzać pracę układu hormonalnego – u mężczyzn może to spowodować problemy z potencją, u kobiet zaburzać miesiączkowanie oraz zajście w ciążę i utrzymanie jej. Tłuszcze są bardzo ważne dla prawidłowej pracy organizmu, ale trzeba zwracać uwagę na ich źródło.

3

Tłuszcz szkodzi człowiekowi

Trzeba wyróżnić “dobre” i “złe” tłuszcze. Te “złe” to tłuszcze nasycone i tłuszcze trans. Pierwsze znajdziemy we wszystkich produktach zwierzęcych – mięsie, pasztetach, kiełbasach, mleku, maśle, twarogu, jajach itd. Źródłem drugich są przetworzone produkty – chipsy, pizza, hamburgery, frytki, smażone potrawy, ciasta. Powstają one, kiedy tłuszcz (nie ma znaczenia czy ten “dobry” i ten “zły”) poddaje się obróbce w wysokiej temperaturze i mają działanie chorobotwórcze.

Natomiast “dobre” tłuszcze to tłuszcze pochodzenia roślinnego – zawarte w olejach roślinnych (rzepakowym, lnianym, rydzowym, z pestek itp.), oliwie, orzechach, awokado, tłustych rybach czy siemieniu lnianym niemielonym. Te źródła tłuszczu spożywamy na zimno ewentualnie po krótkiej obróbce termicznej w folii i w niskich temperaturach. Jeśli chodzi o kalorie – 1 gram każdego czystego tłuszczu to 9 kcal. Trzeba więc uważać na ich ilość i spożywać z umiarem – ale nie eliminować ich całkowicie!

4

Cholesterol powoduje choroby serca.

Co ciekawe, żadne badania do tej pory nie potwierdziły, że spożycie cholesterolu ma wpływ na powstawanie chorób serca, nadciśnienia, miażdżycy czy zawałów. Co więcej, wysoki poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi jest spowodowany raczej spożyciem duże ilości węglowodanów prostych i cukru (białe pieczywo, makarony, słodycze) niż produktami zawierającymi cholesterol (produkty zwierzęce). Sam cholesterol też jest nam potrzebny – w odpowiedniej ilości organizm potrafi wyprodukować go sam. Potrzebujemy go do produkcji witaminy D3, kwasów żółciowych, hormonów płciowych (m.in. progesteron) i hormonów sterydowych. Buduje również błony komórkowe.

Nie oznacza to jednak, że powinniśmy od dzisiaj zajadać się kiełbasami i karkówką. To nadal tłuszcz, który niesie ze sobą wiele kalorii. Jedzony w nadmiarze odkłada się w tkankę tłuszczową. Znacznie lepszym pomysłem będzie zastąpienie tłuszczu zwierzęcego roślinnym, który niesie ze sobą więcej wartości odżywczych, witamin i minerałów.

5

Produkty 0% pomagają schudnąć

Ustaliliśmy już, że tłuszczów z diety nie powinniśmy wykluczać, m.in. na to, że tylko w nich rozpuszczają się witaminy D i K, a z witaminą D przyswaja się wapń. Dlatego zjedzenie jogurtu czy twarogu 0% nie ma najmniejszego sensu dla naszego organizmu. Dostarczamy mu kalorii, ale prawie żadnych wartości odżywczych – bez tłuszczów nie mają szans się wchłonąć. Dodatkowo, tłuszcz odpowiada za odczuwanie smaku potraw. Zupełnie jak cukier. Jeśli więc producent celowo usuwa z jogurtu tłuszcz, uzupełnia go cukrem – w innym wypadku nie będzie nam smakował, a więc go nie kupimy. Taki cukier nie musi być nazwany dosłownie. Może się kryć na przykład pod hasłem “mleko w proszku”.

Przez lata tłuszcz w diecie był niewłaściwie pomijany, obwiniany za wszystkie problemy z nadwagą, zbędnymi kilogramami i chorobami. Okazuje się jednak, że przytyć można nie tylko od tego, co się je, ale też od tego, czego się nie je. Odpowiednia ilość zdrowych tłuszczów pomaga nam schudnąć, ustabilizować wyniki badań, obniżyć poziom tłuszczu brzusznego, zajść w ciążę i powoduje, że potrawy smakują lepiej. A w diecie przecież nie chodzi tylko o to, żeby zdrowo jeść, ale i jeść ze smakiem.

Treść niniejszych artykułów ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie zastępuje konsultacji z lekarzem i nie może być podstawą do stosowania jakichkolwiek środków farmaceutycznych ani form terapii. Wszelkie decyzje w ww. kwestiach należą do lekarza prowadzącego leczenie. Portal ani osoby współpracujące nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zawartych w portalu.

Zadzwoń i umów się na wizytę!

ul. Żeligowskiego 46/15
Łódź

666 816 007 | kontakt@poradniaprzystanekzdrowie.pl


close

Zdrowie zaczyna się od kuchni

Pobierz bezpłatny ebook